Άλλη μια όαση, το 4ο Δημοτικό σχολείο Ν.Σμύρνης

Στόχος του πριν από δύο χρόνια, όταν έγινε διευθυντής, ήταν να δημιουργήσει ένα σχολείο με όραμα και ανοιχτό στην κοινωνία. Οι προσπάθειές του δείχνουν να έχουν αποτέλεσμα. Το σχολείο IMG_6421είναι περιζήτητο και πολλοί γονείς επιδιώκουν να στείλουν σε αυτό τα παιδιά τους, ενώ παράλληλα λειτουργεί ως κύτταρο ζωής για ολόκληρη τη γειτονιά. Ολα αυτά, διότι το σχολείο του ξεφεύγει από τα συνηθισμένα
Η εκδήλωση την οποία διοργάνωνε για χθες το βράδυ στο Αλσος Νέας Σμύρνης αποδεικνύει πόσο ανοιχτό στην κοινωνία είναι το σχολείο που διευθύνει. Στο Αλσος ήταν προγραμματισμένη η «Αστροβραδιά του 4ου»: οι μαθητές θα παρατηρούσαν τον έναστρο ουρανό με τηλεσκόπια με τη βοήθεια ερασιτεχνών αστρονόμων.
Ο Νικόλαος Σιούτας, δρ Ψυχολογίας, ειδικός παιδαγωγός και πρώην σχολικός σύμβουλος, γεννήθηκε στις Κομποτάδες Φθιώτιδας από γονείς αγρότες. Η αγάπη του για το παιδί, όπως λέει, τον οδήγησε στην Παιδαγωγική Ακαδημία. Δίδαξε σε ορεινά μονοθέσια – διθέσια σχολεία του Νομού Βοιωτίας και έπειτα σε σχολεία της Αθήνας. Επηρεασμένος από τον Αλέξανδρο Δελμούζο άρχισε σύντομα να εφαρμόζει τις παιδαγωγικές αρχές του. «Οι ιδέες του με επηρέασαν από την αρχή της εκπαιδευτικής μου πορείας. Θεωρώ ότι ο Αλέξανδρος Δελμούζος είναι μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες στον χώρο της νεοελληνικής εκπαίδευσης. Η αποδέσμευση από την αυθεντία του παραδοσιακού δασκάλου, η ανάδειξη ενός συνεργατικού μοντέλου και η βιωματική μάθηση είναι αυτά που με εκφράζουν», αναφέρει.
(σημείωση δική μας: ο ίδιος ο διευθυντής τονίζει ότι αυτό το «σχολείο με όραμα» είναι προϊόν συλλογικής προσπάθειας των εκπαιδευτικών του. Κι εμείς σαν τέτοιο το προβάλλουμε, πιστεύοντας ότι το κυριότερο χάρισμα των χαρισματικών ανθρώπων είναι να «βγάζουν» από τους συνεργάτες τους ότι καλύτερο μπορεί να κρύβουν και με αυτά τα πολύτιμα ευρήματα να δημιουργούν από κοινού μικρά και μεγάλα θαύματα. Ωστόσο η εφημερίδα το προβάλλει σαν επίτευγμα ενός αποκλειστικά ανθρώπου)
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός, ο οποίος τα τελευταία 30 χρόνια μένει στη Ν. Σμύρνη και είναι πατέρας δύο παιδιών, δεν είναι ένα4ο δημοτικό Ν.Σμύρνης,ταρατσόκηποςς δάσκαλος κολλημένος στο σχολικό πρόγραμμα, ούτε ένας διευθυντής κλεισμένος στο γραφείο του. Αεικίνητος, από τη στιγμή που βρέθηκε στη θέση του διευθυντή στο 4ο Δημοτικό Ν. Σμύρνης, στη συμβολή των οδών Κράτητος και Αποστολάκη, ψάχνει συνεχώς να βρει καινούργια πράγματα που θα εμπνεύσουν τους μαθητές.
H λίστα των πρωτοποριακών δράσεων και προγραμμάτων που υλοποιούνται με πρωτοβουλίες του στο 4ο Δημοτικό είναι μεγάλη. Το σχολείο διαθέτει έναν καταπράσινο ταρατσόκηπο όπου εφέτος οι μαθητές φύτεψαν τους δικούς τους βιολογικούς λαχανόκηπους. Εχει μετεωρολογικό σταθμό ενταγμένο στο δίκτυο του Meteo (του Εθνικού Αστεροσκοπείου). Εχει δικό του αισθητήρα καταγραφής σεισμών και συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Στάνφορντ. Ο επισκέπτης εντυπωσιάζεται από το λιοστάσι που υπάρχει στο σχολείο, τους διαδραστικούς πίνακες, τα σημεία για ανακύκλωση, το κατοπτρικό τηλεσκόπιο. «Ο,τι γίνεται, γίνεται με κέφι. Αφησα μία θέση μεγαλύτερη, του σχολικού συμβούλου. Ηρθα εδώ και έβαλα ένα στοίχημα: Να κάνουμε ένα δημόσιο σχολείο που δεν θα έχει τίποτα να ζηλέψει από ένα ιδιωτικό. Πιστεύω στο νέο σχολείο, στο βιωματικό σχολείο. Από όποιο σχολείο και αν πέρασα είχα την ίδια φιλοσοφία», τονίζει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο κ. Σιούτας προσθέτοντας ότι το δημόσιο σχολείο δεν ταυτίζεται με το μίζερο.
Αισθάνεται όμως την ανάγκη να τονίσει ότι το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα στο 4ο Δημοτικό είναι προϊόν συλλογικής εργασίας «όπου ο κάθε εκπαιδευτικός του σχολείου μας δίνει τον καλύτερο εαυτό του. Είναι η καλύτερη ομάδα με την οποία έχω συνεργαστεί στα 35 χρόνια της εκπαιδευτικής μου πορείας».
Φροντίζει να ενημερώνει για το ποιος είναι ο στόχος του και στην ιστοσελίδα του σχολείου. Γράφει πάνω πάνω: «Στοχεύουμε σε ένα σχολείο που θα το αγαπούν τα παιδιά, αλλά και θα το εμπιστεύονται οι γονείς. Ενα σχολείο που θα είναι ανοικτό στις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής βάζοντας στο κέντρο τον μαθητή. Ενα σχολείο ανοικτό σε ιδέες και καινοτόμες δράσεις. Ενα σχολείο που θα δίνει  τη δυνατότητα στον μαθητή να ανακαλύπτει τη γνώση μέσα από ένα βιωματικό πλαίσιο. Ενα σχολείο που θα καλλιεργεί την περιβαλλοντική συνείδηση, αλλά και θα προετοιμάζει τον μαθητή για τη ζωή».4ο δημοτικό Ν.Σμύρνης,ανακύκλωση
Μία από τις καινοτόμες δράσεις του διευθυντή που εξέπληξαν εφέτος γονείς και μαθητές ήταν το… Σινέ Σχολείο. Εκμεταλλεύθηκε την αίθουσα home cinema του σχολείου και διοργάνωσε τέσσερις κινηματογραφικές προβολές με δωρεάν είσοδο, απογεύματα Σαββάτου. Στις προτεραιότητές του είναι να κάνει το σχολείο ελκυστικό και ευχάριστο στα παιδιά. Ετσι, το 4ο Δημοτικό υποδέχεται τους μαθητές με μουσική, ενώ μουσική ακούγεται και στα διαλείμματα.
Επιδίωξη του κ. Σιούτα, ακόμη, είναι το σχολείο να μην είναι εσωστρεφές αλλά να συνεργάζεται αρμονικά με την ευρύτερη τοπική κοινωνία. Με πρότασή του ξεκίνησε να λειτουργεί εφέτος το Σύγχρονο Λαϊκό Πανεπιστήμιο του Δήμου Νέας Σμύρνης όπου είναι και υπεύθυνος. Το 2007 ο κ. Σιούτας επελέγη ως σχολικός σύμβουλος στην 7η Περιφέρεια Αθήνας. Επειτα από τέσσερα χρόνια όμως αποφάσισε να αφήσει τη θέση του σχολικού συμβούλου. Επέστρεψε στις διδακτικές αίθουσες και ανέλαβε διευθυντής στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Σμύρνης.
Η απόφασή του εξέπληξε τους συναδέλφους του. «Διαφώνησα στην απόφασή του να επιστρέψει ως διευθυντής εγκαταλείποντας μια θέση θεσμικά ανώτερη. Ο Νίκος όμως είχε αποφασίσει να επιστρέψει σε χώρους που τον γεμίζουν πραγματικά και με τις καινοτόμες υπερβάσεις του να δημιουργήσει ένα δημόσιο σχολείο που το αγαπούν τα παιδιά και το εμπιστεύονται οι γονείς», θα πει ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Σχολικών Συμβούλων Ιωάννης Κάππος. Αλλά και ως σχολικός σύμβουλος ο κ. Σιούτας, θυμάται ο κ. Κάππος, «συνεχώς αναζητούσε την καινοτομία και την ενίσχυση της πρωτοβουλίας των εκπαιδευτικών, ώστε το σχολείο να ξεφύγει από το συμπεριφοριστικό μοντέλο και να γίνει ένα πραγματικό σχολείο εργασίας».
ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ
Ο διευθυντής προσπαθεί να εκμεταλλεύεται την 35χρονη εμπειρία του στην εκπαίδευση, αλλά και τις γνώσεις του στην ψυχολογία. Στο μπλογκ του σχολείου «ποστάρει» συχνά συμβουλές και προτρέπει τους γονείς να επικοινωνούν μαζί του. «Μη διστάσετε να μου γράψετε στο e-mail θέματα που θέλετε να συμπεριλάβουμε και να αναπτύξουμε», τους γράφει. Συμβουλές προς τους γονείς δίνει και μέσω του ιντερνετικού ραδιοφωνικού σταθμού του σχολείου που εγκαινίασε εφέτος.
Οι δράσεις του και η συμβουλευτική προς τους γονείς είχαν ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα. Οταν δίδασκε το 1983 στο διθέσιο Δημοτικό Σχολείο Υψηλάντη Βοιωτίας είχε συνεργαστεί με τη Νομαρχιακή Επιτροπή Λαϊκής Επιμόρφωσης σε προγράμματα στήριξης των γονέων.
Στην πορεία του στον χώρο της παιδαγωγικής προσπάθησε να είναι πάντα δίπλα στα παιδιά και στους γονείς, εντός και εκτός σχολείου. Διαθέτει γνώσεις και για τα παιδιά με αναπηρία, αφού έχει μετεκπαιδευτεί σε αυτόν τον τομέα στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Στο παρελθόν έχει ασχοληθεί και με την τηλεόραση, όπου και εκεί επίκεντρο των δύο εκπομπών που παρουσίαζε («Παιδικά χαμόγελα» και «Γονεϊκές ιχνηλασίες») ήταν το παιδί και οι γονείς. Επίσης, στο Πάντειο μετά το διδακτορικό του στην Ψυχολογία δίδαξε το μάθημα Τηλεόραση και Παιδική Ηλικία.
4ο δημοτικό Ν.Σμύρνηςδιαβάστε στα ΝΕΑ και τα σχόλια των αναγνωστών, έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως αυτή η απάντηση του διευθυντή σε ερώτημα που βρίσκει τα χρήματα για όλα αυτά:
Αγαπητέ συνάδελφε, αντιλαμβανόμενος την εστίαση του ενδιαφέροντός σου από την ανάγνωση του άρθρου που με αφορά στην εύρεση των χρημάτων, ως βασικού μέσου υλοποίησης των όποιων καινοτομιών,  να σου υπενθυμίσω ότι στο Βιωματικό Σχολείο – Σχολείο εργασίας που οραματίστηκε ο μεγάλος μας παιδαγωγός Αλέξανδρος Δελμούζος βασικό  δομικό στοιχείο είναι και  η φαντασία του δασκάλου  και  όταν αυτά συναντούν τον άδολο εθελοντισμό και εμπνέουν γονείς αλλά  και την ευρύτερη τοπική κοινωνία τότε το κάθε όνειρο μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Και στο δια ταύτα : O μετεωρολογικός σταθμός αγοράστηκε από το Σύλλογο γονέων με  χρήματα που συγκέντρωσε   από την έκθεση βιβλίου.  Το Σχολείο ενέταξε το μετ. σταθμό στο meteo και εξασφάλισε  δωρεάν την εγκατάσταση , το λογισμικό αλλά και τη διαχρονικότητα της ύπαρξής του. Το Σχολείο μας συνεργάζεται με το πανεπιστήμιο Stanford – παρέχει πληροφορίες on line και εξασφάλισε τον αισθητήρα QCN με 50 e. Ο ταρατσόκηπος δημιουργήθηκε από το Δήμο Νέας Σμύρνης και η ένταξη στη βιωματική διδασκαλία έγινε από τους εκπαιδευτικούς . To κατοπτρικό τηλεσκόπιο αγοράστηκε  από το περίσσευμα των 3.500 ε που διαχειρίστηκε το Σχολείο μας . Η τράπεζα αίματος , οι δημιουργικές γωνιές , η σχολή γονέων, η μουσική που υποδεχόμαστε τους μαθητές μας, τα παραδοσιακά παιχνίδια που σχεδιάσαμε στον αύλειο χώρο, το cine 4, το σύγχρονο λαϊκό πανεπιστήμιο και αρκετά άλλα δε χρειάζονται χρήματα ,  έμπνευση αλλά και αγάπη γι αυτό που κάνεις   χρειάζονται και υπάρχουν πολλά Δημόσια Σχολεία που αναπτύσσουν ανάλογες και μεγαλύτερες  δράσεις . Ας ξεφύγουμε λοιπόν από ένα μίζερο τρόπο σκέψης  αλλά και ιδεοληψίες του παρελθόντος.  Ο  Έλληνας  δάσκαλος των 400 ε  αν και δοκιμάζεται  οικονομικά,  με περίσσευμα καρδιάς αντιστέκεται,  δίνει τον καλύτερό του  εαυτό, γιατί πιστεύει στα λόγια του Σωκράτη: « Η παιδεία, καθάπερ ευδαίμων χώρα, πάντα τ’ αγαθά φέρει».Αγαπητέ ανώνυμε συνάδελφε, θα χαρώ  να επισκεφθείς το Σχολείο μας, να σε  ξεναγήσουμε και να ανταλλάξουμε απόψεις. Τελειώνοντας, αφού σε ευχαριστήσω,  γιατί μου έδωσες τη δυνατότητα να προσεγγίσω το Ανοιχτό Σχολείο μέσα από μια άλλη οπτική γωνία,  θα μου επιτρέψεις να πω ότι στη δημιουργικότητα:  το λιγότερο είναι περισσότερο μόνο, όταν το περισσότερο δεν είναι καλό.ΝΙΚΟΣ ΣΙΟΥΤΑΣ

Σχολιάστε